Destination: Borgafjäll

Hej och välkommen till tredje delen i berättelsen om vår hemester i Västerbotten sommaren 2021.

Efter en dag fylld av äventyr i Storuman (vilket jag berättade om i första delen här) och en övernattning och några fina upptäckar-timmar i Vilhelmina (som jag skrivit om i andra delen här) fortsatte vi söderut, mot grannkommunen Dorotea.

Sedan körde vi västerut, ungefär så långt vägen räckte. Och det är där resan nu tar vid;

VÄLKOMMEN TILL VÅRA DAGAR I BORGAFJÄLL

Oj, som jag hade längtat tillbaka hit till Borgafjäll. Här blev nämligen några av alla bilder jag fotade till den här bröllopsboken till, en ljus sommarnatt för många år sedan.

Så fint att få återse den mäktiga Borgahällan med min bästa person alldeles intill. Och så fint att vi verkligen hade tid att utforska den här platsen, för vi hade nämligen bokat sommarpaketet hos Borgagården och skulle stanna två nätter i vår lilla stuga!

Eftersom finrestaurangen är stängd vissa dagar blev vår första middag istället på deras Saloon. Och inte var vi ledsna för det, för oj vad gott det var. Och vad skönt det var att sänka tempot, sitta länge där på verandan och spana på getter och ankor.

Det kom ett åskoväder lagom till att vi tänkt ut på en liten kvällstur. Skulle vi eller skulle vi inte? Vi chansade ändå, när regnet börjat avta. Körde några kilometer västerut till Sutme stugby (länk till position), där vandringsleden började. Än föll regnet, så Jonathan sov en stund i bilen innan det tillslut sprack upp igen.

Och vi gav oss av mot Storfallet.

Vädret var fint, men vi hade väl kanske inte tänkt på vad regn gör med en skogsstig. Vi slirade fram, väjde för pölar och möttes i slutet av en betydligt brantare väg ner än vi kanske tänkt. Ett riktigt äventyr blev det, där vi fick ta hjälp av grenar och rötter och en hel del mod för att ta oss hela vägen fram.

En lilltå som var blå resten av semestern var ändå värt det, för fy vilken vacker plats!

Hade badkläder med, men bestämde oss för att spara på krafterna till att klättra upp igen. Och nu vill jag absolut inte skrämma bort någon; det är absolut värt att vandra hit. Kanske bara inte direkt efter ett skyfall som varat i två timmar.

Men är du på besök, för all del, packa picknickkorgen och badväskan. Kanske snorkeln med?

Eller så besöker du någon av de andra platserna som stigen leder till. Bara utsikten på vägen hem är värd det; här på väg tillbaka till bilen. Magiskt.

Sedan åkte vi in till byn för att belöna oss med varsin glasspinne. Stannade till där konstvägen sju älvar börjar (eller slutar, beroende på hur du ser det). Det här verket, nummer 13, heter Återkomsten.

Körde tillbaka till vår stuga, diskuterade om vi kanske skulle vandra upp på Borgahällan dagen därpå och sa sedan godnatt. Trötta och glada, och så väldigt peppade på en ny dag med upplevelser.

Som började här, intill en otrolig utsikt och med en alldeles underbar frukostbuffé. Våfflorna kom inte ens med på bild, men det gjorde i alla fall det hembakta brödet och hjortronsylten!

Borgahällan skymtar i var och varannan bild, men den är verkligen så mäktig. Den reser sig 1149 m.ö.h och jag tror utsikten där uppifrån verkligen är storslagen. Det tog vi dock inte reda på, min kropp var så mörbultad efter senaste behandlingen att jag helt enkelt inte litade på att jag skulle ta mig hela vägen upp, om ens halvvägs.

Det är helt enkelt en utmaning vi får komma tillbaka för – och kommer tillbaka gör vi så gärna!

Istället körde vi tillbaka mot Sutme Stugby och letade oss mot vattnet igen. Vi frågade i receptionen och nog skulle det gå bra att bada – men är du på besök bör du göra samma sak, så vattnet av någon anledning inte är för strömt eller om det finns ställen som kanske borde undvikas.

Vill du ha guide med dig kan du dessutom boka in en fjällsnorkling, som är en av alla aktiviteter vårt boende hade i sitt utbud. Då gör det inget om vattnet skulle vara kallt heller!

Men vi snorklade och badade på egen hand, i detta lilla paradis. Helt för oss själva, med lunchen vi fått med oss från boendet. Och så oväntat varmt det var i vattnet! En av sommarens absolut finaste stunder hade vi, precis här.

Här rinner bäcken ut, precis på gränsen till Jämtland.

Också en vacker plats att bada på, eller bara njuta sol och kakor på. Men det får också bli på vårt återbesök, för vi hade en tid att passa; vår efterlängtade 3-rätters middag i Borgagårdens fine dining-restaurang.

Förrätt; sotad gravad gös med dillpulver, äpple- och fänkålssallad och yuzuinlagd rättika. En otroligt start!

Till huvudrätt fick vi blåbärsglacerat älginnanlår med blåbärschutney och hemgjorda tryffelpotatiskroketter. Toppat med timjansky, underbara morötter och kejsarhatt (det var premiär för mig, väldigt god svamp!). Fantastiskt gott.

Och efterrätten var precis lika god som den ser ut. Choklad, havtorn (som någon slags pannacotta vill jag minnas), honung och crunch. Har tänkt på den här middagen åtminstone en gång i månaden sedan dess.

Tycker väldigt mycket om hur det lokala får ta sån plats på menyn. Bad om en alkoholfri öl till middagen och även då kunde de leverera; den här goda från U&me. Är du nyfiken på restaurangen och aktuell meny kan du kika här!

Vi avslutade vårt äventyr i Borgafjäll med att premiär-prova Stand Up Paddle. Hyrde en bräda, pumpade som tokar, råkade släppa ut all luft när vi skulle stänga ventilerna och fick pumpa lite till. Allt för att sedan få glida omkring på en bland fjällsjö i solnedgången.

Vad är det med ljudet av en paddel som möter vatten? Så jäkla underbart är det.

Och ett sånt perfekt avsked. Dagen därpå njöt vi en sista frukost med Borgahällan som utsikt, städade ur vår lilla stuga och körde österut igen, för att landa några dagar i svärföräldrarnas stuga i Ångermanland.

Sedan vände vi hemåt, norrut längst kusten, men gjorde en avstickare till en av våra favoritplatser på vägen. Holmön, bästa bästa Holmön. Det ska jag såklart också berätta om, i den fjärde och sista delen av vår Hemesterguide från sommaren 2021.

Men det blir en annan gång!

Seså, lägg till Borgafjäll på planeringen för en framtida #svemester nu.

Och har du egna tips, upplevelser eller berättelser du vill dela från den här biten av Västerbotten får du väldigt gärna dela dem i en kommentar så fler får chansen att ta del av dem!